David Hoksza
Cover Image

Dlouho se vede debata o tom, zda psi byli domestikování v Evropě nebo Asii. Genetická studie publikovaná v Science ukazuje, že pravděpodobně na obou kontinentech nezávisle ... ale Asie vede :-).

Psi jsou prvními domestikovanými zvířaty a jedinými zvířaty, která byla domestikována před zrodem zemědělství. Dodnes ovšem není známo kde, ani kdy, byli psi domestikováni. V rámci studie v Science byla sekvenována DNA z fosílie psa nalezeného v Newgrange v Irsku z doby před 4800 lety. Z této fosílie se naštěstí dochovala tzv. skalní kost, u které DNA nebývá kontaminována a tudíž bylo možné rekonstruovat celý genom, poprvé z takto staré fosílie psa. Fylogenetická analýza Newgrangského psa spolu s 605 psími genomy současných psů z celého světa umožnila vytvořit filogenetický strom psů. Na tomto stromě bylo zajímavé významné oddělení dvou větví u kořene stromu - šlo o větev zahrnující východní euroasijské psy, jako šarpej nebo tibetský mastif, a větev zahrnující západní eurosijské psy, jako je například německý nebo československý vlčák, labrador, či výše zmíněný Newgrangský pes. DNA Newgrangského psa byla důležitá z toho důvodu, že spolu se znalostí DNA současných psů umožnila kalibrovat molekulární hodiny pro psy, tj. rychlost mutace jejich DNA. Díky tomu bylo možné určit, kdy se větve evropských a asijských psů rozdělily - před 6 a 14 tisíci lety. Navíc nízká genetická diversita v DNA evropských psů napovídá, že jejich DNA prošla tzv. uzkým hrdlem, kdy současní evropští psi jsou potomci malé skupiny jedinců. Autoři studie toto úzké hrdlo interpretují jako důkaz migrace psů z východu na západ (podobně jako je úzké hrdlo u neafrických lidí interpretováno jako znak migrace z Afriky).

Tyto výsledky by napovídaly tomu, že psi byli domestikováni v Asii. Jenže nejstarší archeologicky potvrzené výskyty psů jsou v Evropě před 15 000 lety. To znamená, že v Evropě museli být domestikovaní psi ještě před tím, než sem s člověkem migrovali psi asijští. Co se stalo tedy s původní populací evropských psů? Autoři studie přišli s hypotézou, že původní evropská populace psů byla částečně nahrazena příchozími asijskými psy. To bylo ověřeno s pomocí mitochondriálních DNA, která byla nasekvenována z fosílií evropských psů z doby před 14 000 až 3 000 lety. Tyto sekvence pak byly zkombinovány se 167 moderními sekvencemi za cílem určení zastoupení haploskupin, které tuto hypotézu potvrdily.

Nicméně je třeba dodat, že datování je velice citlivé na rychlost molekulárních hodin. Rychlost mutace umožňuje při znalosti dvou genomů určit, kolik času muselo uplynout, aby genom předka zmutoval tolik, abychom viděli příslušné dvě varianty genomu. Změnou rychlosti genetických hodin lze tak dostat jiný čas oddělení východních a západních psích genomů. Jde tedy stále o hypotézu, i když přesvědčivou. Slovy Gregera Larsona, jednoho z hlavních autorů studie: "Like, put a number on it? If was being bold, I’d say it’s a 7 out of 10. We lack the smoking gun."

Shrnuto a podtrženo:

Zdroje: